• דף הבית
  • סיון קונוולינה
    • נעים להכיר
    • הפודקאסט שלי
    • הבלוג שלי
    • ראיונות
  • תכנון ועיצוב פנים
    • תכנון ועיצוב פנים
    • מסלולי ליווי מקצועי
  • פרויקטים
    • גלריית פרוייקטים
    • לקוחות ממליצים
    • פרסומים ברשת ובעיתונות
  • יזמות ויצירת תוכן
    • יצירת תוכן למותגים וספקים
    • תפריט ההרצאות שלי
    • קהילת "פורצות דרך"
    • קהילת HOME de CORE
  • תוכן למעצבות
    • מועדון המעצבות CLUB.KON
    • אתר התוכן של סיון קונוולינה
  • חלל עבודה להשכרה
  • צרו קשר
  • דף הבית
  • סיון קונוולינה
    • נעים להכיר
    • הפודקאסט שלי
    • הבלוג שלי
    • ראיונות
  • תכנון ועיצוב פנים
    • תכנון ועיצוב פנים
    • מסלולי ליווי מקצועי
  • פרויקטים
    • גלריית פרוייקטים
    • לקוחות ממליצים
    • פרסומים ברשת ובעיתונות
  • יזמות ויצירת תוכן
    • יצירת תוכן למותגים וספקים
    • תפריט ההרצאות שלי
    • קהילת "פורצות דרך"
    • קהילת HOME de CORE
  • תוכן למעצבות
    • מועדון המעצבות CLUB.KON
    • אתר התוכן של סיון קונוולינה
  • חלל עבודה להשכרה
  • צרו קשר

בלי פירגונים

14/05/2020 תגובה אחת
צילומים: סיון קונוולינה

במהלך מפגש של DESIGN.KON שהתקיים אתמול ועסק בשיווק ובצילום פרויקטים – התעורר דיון סוער בקרב המשתתפות לגבי הנושא של זכויות יוצרים על התמונות ותשלום עליהן.

כולנו הרי יודעות, שזכויות היוצרים על הצילומים הן של הצלמים ולא שלנו, תחת חוק זכויות יוצרים, אבל השימוש של הספקים ושל בעלי המקצוע השותפים לפרויקטים נותר עד כה כתחום אפור שכל צלם התנהל לגביו בצורה שונה.
חלק מהצלמים איפשרו למעצבות להעביר צילומי פרויקטים לספקים בצורה חופשית, ואילו חלק ביקשו על השימוש של הספקים בתמונות תשלום נוסף.
לאחרונה, ישנם גם צלמים ששמים מגבלה על האופציה לשתף את התמונות מהאתר או מהדף העסקי של המעצבת, שכן זהו למעשה שימוש פרסומי בתמונות לכל דבר.

הסטודיו שלי, דרך הטאבלט של הצלמת אורית ארנון

בדיון שנוצר בסטודיו סביב הנושא – התרעמו חלק מהמעצבות על הדרישה הזו.
"למה שספקים ישתפו פעולה בימי צילומים וישאילו לנו פריטים אם הם לא יכולים להשתמש בתמונות?" אמרה אחת מהן.
"בגלל שהספק לא מעוניין לרכוש את התמונות – אני מפסידה את הפרגון שלו ואת החשיפה שיכולתי לקבל בדף העסקי או באתר שלו! זה ממש מבאס!" הוסיפה אחרת.
"איך אני מפרגנת לספקים שלי?" שאלה שלישית.
והתסכול באוויר הורגש היטב אפילו דרך מסכת ה-N95 שלי 🙂

מה ששנוא עליך - אל תעשי לצלמ/תך

במסגרת מיזם #פורצות_דרך_המסך בתקופת הקורונה – אירחתי בקהילת פורצות דרך את עו"ד רועי אחיעזר ללייב מרתק בנושא זכויות יוצרים, ובו הוסבר לנו שהזכויות של הצלמים על התמונות הן כפולות. 
ראשית, יש להם את זכות היוצרים של התמונה, שמקנה להם את הבלעדיות להחליט מי יכול להשתמש בה, איפה ובאילו תנאים.
שנית, יש להם את הזכות הכלכלית על התמונה – להחליט מה תהיה עלות השימוש בה לכל מי שחפץ לעשות זאת.
משמע: לתת קרדיט לצלמ/ת – זה לא מספיק, אלא אם סוכם כך במפורש בינך לבין הצלמ/ת! הקרדיט אמנם מכסה את זכות היוצרים הראשונה, אבל לא את השניה.

ברגע שאנחנו מזמינות עבודת צילום – כל סתירה בין שתי הזכויות לעיל לבין המצב בפועל (העברת הצילומים לשימוש צד ג', או ויתור על קרדיט בכל תמונה) – חייבת להיות מעוגנת בהסכם שלנו עם הצלמ/ת.

אבל בואו נשים לרגע את עניין הזכויות בצד ונדבר על הגינות. יותר קל לנו לעשות זאת דרך נקודת המבט של מעצב/ת ולא של צלמ/ת, אז אשאל אתכן כך:
כאשר אתן מתכננות ומעצבות דירת קבלן, בבנין שבו יש דירה זהה בקומה מתחת ובקומה מעל – האם מקובל עליכן שהלקוחות שלכן יעבירו את התוכניות שהכנתן להם לשכנים שלהם? סתם כך? ללא תשלום לכן?
הרי השכנים שלהם היו יכולים להיות עוד זוג לקוחות שלכן, שלמעשה חסכו את התשלום למעצבת ופשוט לקחו תוכניות (מקצועיות ומוקפדות, שהושקעה בהן מחשבה, יצירתיות וידע רב) – מהשכנים.
האם במידה שהייתן מגלות שהלקוחות שלכן עשו כך – הייתן מגיבות ב"בכיף! מפרגנת להם!"?
אני חושדת שלא.

יתרה מכך – אני תוהה איך הייתן מגיבות אם לקוחה שלכן היתה מעלה לקבוצת הוואטסאפ של הבנין את כל סט התוכניות שהכנתן לה וכותבת:
"היי חברים, בא לי לפרגן לכם בתוכניות סופר-מקצועיות שקיבלתי מהמעצבת שלי. איזו מוכשרת היא, נכון?
מעניין כמה זמן היה לוקח לכן עד שהייתן שוב מסדירות דופק.

הצלמת אורית ארנון בפעולה

בדיוק מהסיבה הזו – אני חושבת שאין שום דבר מופרך בדרישה של צלמי האדריכלות בארץ לקבל תשלום בנפרד מכל לקוח פוטנציאלי של התמונות שהן מצלמים.
התשלום הזה מגיע להם בזכות ולא בחסד, ולא נראה לי הוגן או הגון – שאנחנו, המעצבות, נפרגן לספקים שלנו על חשבון הצלמ/ת שלנו. לא ראוי לפרגן גם לה/לו?

אין צורך לציין שבאירופה או בארה"ב הדיון הזה בכלל לא היה מתקיים. נושא זכויות היוצרים שם כל כך ברור, והמודעות לו כל כך גבוהה – שאף אחד לא היה נדרש להסביר למה מגיע לו תשלום על יצירה שלו – מכל סוג שהוא.

השינוי, כמו תמיד – מתחיל בנו.
אם את מאמינה שמגיע לך תשלום עבור היצירה שלך מכל לקוח שעושה בה שימוש – מן הראוי שתפעלי באותה צורה כלפי היצירות של אחרות ואחרים.

במקרה של ימי צילומים – אפשר להסביר לספקים את נושא זכויות היוצרים על התמונות, ולשכנע אותם להצטרף כלקוחות ליום הצילומים.
כך כולם מרוויחים: הצלמ/ת מרוויח/ה את התשלום שמגיע לו/לה;
את מרוויחה את התמונות של הפרויקט עם הפריטים שמשדרגים לך את הסטיילינג;
והספקים את המוצרים שלהם בצילומים מקצועיים מבלי לעשות הפקת צילום מיוחדת לשם כך.

קרדיט הוא לא פרגון, הוא חובה!

עכשיו שטיפלנו בנושא התשלום – בואו נדבר על הקרדיט.
כמה פוסטים כבר יצא לך לקרוא (או לכתוב) על הספק ההוא שהעלה תמונות של פרויקט של מעצבת פלונית ולא נתן לה שום קרדיט?
כמה תגובות על גבי תגובות – עם סימני קריאה ועשרים הטיות שונות של השורש ח.צ.פ – היו לכל פוסט כזה?
כולנו יודעות להעמיד אותם במקום כשהם "מתבלבלים".

אבל האם אנחנו מפרגנות לקולגות ולאנשי מקצוע באותה מידה שאנחנו מצפות לפרגון?
כשאת עושה שיתוף פעולה מקצועי עם אדריכל/ית או סטייליסט/ית – האם את מקפידה לציין את שמה בכל פוסט ו/או פרסום של העבודה שלכן/ם?

לתחושתי, יש לנו עוד כברת דרך ללכת בנושא הזה.
ייתכן שזה האגו שמוביל אותנו, או החשש שאם הלקוחות יראו שם נוסף של קולגה ליד השם של המעצבת – הם לא יידעו לייחס לכל אחת מהן את חלקה בעיצוב.
אבל האם זה משנה?
האם כאשר אני עושה שיתוף פעולה עם קולגה – זה משנה בדיוק איפה היא סיימה ובדיוק איפה אני התחלתי? האם לא יכול להיות ששתינו נרוויח מתהילת העולם באותה מידה, פשוט מלחלוק בשפע?

פוסט על פרויקט שאני עובדת עליו עם שני שותפים מצויינים

אני מאוד מאמינה בשפע ובפרגון, אבל במקרים שבהם היצירה שלי מחוזקת על ידי שותפ/ה לעשייה – ציון החלק שלו/ה בתוצאה וגם בתהליך – הוא לא פרגון, אלא חובה מוסרית בעיניי.

לחלוק את הבמה או את הזרקור עם מישהו אחר – לא רק שלא מפחית מערכי, אלא מוסיף לו. היכולת שלי לשלב כוחות עם עוד אנשי מקצוע, ליצור שפה משותפת מדעות שונות, לייצר הרמוניה שבה כל אחת/אחד מאיתנו מביא/ה לשולחן את המומחיות שלה/ו – מעידה על כולנו משהו חשוב, שרלוונטי מאוד לתחום שלנו.

לתת לקולגות שלנו קרדיט על חלקן.ם בתוצאה – זו לא הדרך שלנו "לפרגן" להן.ם, אלא ליהנות יחד איתן.ם מהשפע שיצרנו יחד!

לסיכום

  1. שפע חייב להיות רב-כיווני. לא יכול להיות שפע במקום שבו הפרגון שלנו לישות אחת בא על חשבון ישות אחרת. 
  2. ממש כמו בעבודה שלנו עם הלקוחות – הסכם העבודה שלנו הוא הבסיס לכל מערכת יחסית עסקית מוצלחת. אל תוותרו עליו!
  3. פרגון אמנם עושה טוב לעור הפנים, אבל גם בוטוקס עושה את אותו הדבר. למערכות יחסים טובות עם קולגות, לעומת זאת, אין תחליף.

נהנית מהפוסט? הירשמ/י לתפוצת הבלוג וקבל/י את הפוסטים הבאים למייל שלך!


להתראות בפוסט הבא!

תגובות

תגובות

« הקודם
הבא »
תגובה אחת
  1. מירב פלברג
    הגב
    21/06/2020 בשעה 16:44

    כתבת מדוייק!
    תודה לך ?

השארת תגובה

ביטול

אוהבים עיצוב? רוצים לקבל את הניוזלטרים השווים שלי?​

מלאו פרטים למטה וקבלו ממני טיפים ומידע, ואפילו הטבות שוות!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלי לקהל הפרטי

הכניסו כתובת דוא"ל:

מעצבת פנים? אדריכלית? מלבישת בתים?

קבלי ממני טיפים ששווים זהב, ועדכונים על הארועים, הוובינרים וכל מה שממש אסור לך לפספס!
מלאו פרטים למטה וקבלו ממני טיפים ומידע, ואפילו הטבות שוות!

הצטרפי לרשימת התפוצה שלי לקהל המקצועי

הכניסי כתובת דוא"ל:

DESIGN.KON

סיימת לימודי עיצוב פנים או הלבשת הבית וחסר לך ידע מעשי? עוסקת בעיצוב כבר כמה שנים ללא שיטות עבודה מסודרות? יצאת לעצמאות ואת לא יודעת איפה מתחילים? זה הקורס עבורך!
לפרטים נוספים על הקורס

FOCUS.KON

אנחנו לא נולדות מנהלות עסקים, אבל עם הידע והכלים הנכונים – כולנו יכולות להוביל בהנאה ובבטחון עסקים מצליחים בתחום עיצוב הפנים והלבשת הבית! מרגישה שהגיע הזמן גם עבורך לשים את הפוקוס על העסק שלך? רוצה ללמוד ממישהי מהתחום שלך שעושה זאת בהצלחה? התוכנית הזו היא בדיוק מה שחיכית לו!
לפרטים נוספים על התוכנית

לכל פרקי הפודקאסט שלי

לחצו כאן

פוסטים אחרונים בבלוג:

מי פוחדת מ"תקופות מתות"?

לעיתים, עצירה ממושכת בעסק מעידה על משהו פנימי בתוכנו, שעוצר אותנו ומבקש שנשים אליו לב. אז מה החדשות הטובות? הכנסו…
כל הפרטים

אי של וודאות

תוך חודשים ספורים מהרגע שיצאתי לעצמאות – ההתרגשות של יציאה לדרך חדשה הפכה לחרדה כלכלית עצומה. איך מתמודדים עם זה?…
כל הפרטים

פרויקט הגלעין

בדיוק כשכבר כמעט הרמתי ידיים והכרזתי על עצמי ככשלון בתחום ההנבטות - קרה קסם מופלא, שהסתיים במטע אבוקדו שלם. איך…
כל הפרטים

שוטף כל 30

מעצבות רבות גובות את התשלום עבור העבודה שלהן עם סיומו של שלב בפרויקט או בתחילתו של השלב הבא. לכאורה, אין…
כל הפרטים

הסידור שאינו נגמר

מה עושים כשלקוחות מושכים את שלב הסטיילינג? איך מביאים אותם לסיים עם האקססוריז כדי לסיים את הפרויקט?
כל הפרטים

פרפקציוניזם או דפקטציוניזם?

רוב המעצבות שאני פוגשת (וגם אני) יעידו על עצמן שהן פרפקציוניסטיות. מתי התכונה הזו מועילה לנו ומתי היא הופכת להיות…
כל הפרטים
קטגוריות פוסטים
  • אוכל ומתכונים (1)
  • אמא עצמאית (3)
  • חגים וארועים (5)
  • חופשות בארץ ובחו"ל (3)
  • מלאכת יד / DIY (7)
  • ניהול העסק (5)
  • סטיילינג והלבשת הבית (13)
  • פורצת דרך (8)
  • צילום (6)
  • תכנון ועיצוב פנים (19)

עקבו אחריי באינסטגרם ובפייסבוק!

Instagram Facebook

הצהרת נגישות

אפשר לעקוב אחריי גם ב:

Users Fingerprint Laptop Pinterest

ואפשר פשוט להתקשר:

Phone-alt

רוצה שאצור איתך קשר? בשמחה!

© כל הזכויות שמורות לסיון קונוולינה בע"מ | 2024 | KONVALINKA & Co  

גלילה לראש העמוד

רוצה לקבל עדכונים על קורסים וסדנאות או על פוסט חדש בבלוג?

Call Now Button